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Master Administration & Management (MAM)

30 Décembre, 2023

Master Administration & Management (MAM)

(BAC+4, +5)

Specialty: Management in Multinational Corporation

Option: China Business Management / Africa Business Management



INTRODUCTION


Objectifs

With improvements intransportation and communication, international business grew fast since thebeginning of 1990s. Multinational Corporations (MNCs) play a key role in theprocess of globalization. Profit maximum is no longer the premier task for MNCs. Instead, social corporate responsibility appears to be more importantthat MSCs pursue.


We notice that as theglobal economic recession is continuously going on, the European and US marketsrecover slowly. Meanwhile, Africa, well-known by its abundant natural resourcesand enormous biodiversity, is attracted attentions by global investors: moreand more multinational corporations choose to expand their oversea market inAfrica. China, as the EU’s second largest trading partner after the UnitedStates, as well as the first trading partner of Africa, contributes to buildSino-European / Sino-African relationships in a long run. In the meantime, China has been endeavoring to boost the domestic consumption, as the current economic driven mode is facing huge pressure from sluggish external demand amidthe global economic downturn.


More and more Chinesecompanies are going abroad to expand in foreign markets, especially in Africancountries. Multinational companies are facing both opportunities and challengesin their overseas investments. The operating and localization of theenterprises, the management of local employees and especially the local social/economic/ religious/ legal factors are becoming a constraint of the developmentof Chinese overseas enterprises, which again has made new requests: 1 Local employe es will need to get familiar with the Chinese economy and adapt to the managing and operating modes of Chinese companies; 2 The Chinese management personnel needs a more profound understanding of thepolitic/economy/environment/ culture of the African countries. How to have agood grasp of the religious customs and working methods of employees, how toincrease employees’ loyalty and the social responsibility of companies are becoming the core topics in the sustainable development and overseas cooperation projects of the multinational enterprises.  


The setting of thisprogramme is aiming to cultivate international talents who adapt the international environment and promoting the process of enterprise internationalization. Itwill also form the positive interactions, and provide the necessary humanresources and international practice to further China-EU / China-Africa win-wincooperation.


The purpose of setting up Master Administration & Management - Management in Multinational Corporations (MAM-MMC), is aiming to cultivate professionals who want to enhance their competence in overseas development.Renowned worldwide professors and experts in the domain will be in class,sharing experience and discussing with participants.


After the first year fundamental courses in International Business, participants can choose eitherChina Business or Africa Business as their major. Participants will gain knowledge and experience from practice, understand and integrate better intothe local custom and culture, and strengthen the sense of innovation and beingas a “world citizen”, aiming for the storage of talent executives for overseas development and enterprise localization.


Débouchés

Le caractère transversal et pluridisciplinaire du cursus permet à l’auditeur de se doter d’une solide culture générale et d’acquérir des méthodes de travail efficaces et aisément transposable dans les emplois de gouvernance publique ou privée.


Durée de la formation

Le cursus se déroule sur 60 journées de formation réparties en 20 sessions de 3 jours pendant 24 mois et d’un accompagnement personnalisé au travail de recherche.



DISPOSITIONS GENERALES


Publics

Le Master s’adresse aux candidats étudiants en formation en alternance et aux adultes en formation tout au long de la vie soucieux de se former pour réussir leur projet professionnel et faire partie du réseau des acteurs de développement économique.


Accès

L’accès au Master 1 est ouvert aux candidats justifiant soit :

- d’un niveau académique de 180 ECTS ou équivalent,

- d’une expérience professionnelle de 5 années.


L’accès au Master 2 est ouvert aux candidats justifiant soit :

- d’un niveau académique de 240 ECTS ou équivalent,

- d’une expérience professionnelle de 7 années.


Admission

Les candidats sont sélectionnés à partir d’un dossier de candidature mettant en valeur le cursusscolaire et universitaire, professionnel et personnel du candidat.

L’admission est prononcée par une Commission qui étudie le dossier de candidature, et qui peut éventuellement recevoir le candidat en entretien.


Mode d’évaluation

Contrôle continu (chaque cours fait l’objet d’une évaluation écrite ou orale) et mémoire.


Mémoire

Le mémoire est une épreuve incontournable de la formation à l’IEAM Paris.

C’est un exercice personnel sur un thème original librement choisi, qui implique des investigations pour la collecte des données et qui exige un effort de réflexion critique.


Il a vocation à révéler les acquis et la capacité à se consacrer à un travail de recherche. Il est réalisé sous la conduite d’un directeur de mémoire et fait l’objet d’une soutenance publique devant un jury.


Maîtrise d’une langue étrangère

Motivé à la fois par sonsouci de rayonnement international et par la nécessaire maîtrise des langues pour la future carrière de ses diplômés, l’Institut des Etudes d’Administration et de Management accorde une importance particulière à la pratique des langues.

Le choix de la langue est décidé à l’inscription.


Un entretien oral est organisé en début de parcours afin de définir un parcours individualisé pour chaque étudiant. Un examen oral conclu le parcours pour évaluer le niveau finalde l’étudiant.


Certification

Le programme débouche sur l’attribution du Master Administration & Management de l’Institut des Etudes d’Administration et de Management de Paris.


Poursuite d’études

Le Master permet la poursuite d’études aux partenaires de l’Institut des Etudes d’Administration etde Management de Paris.


Intervenants

Les enseignements du Master sont dispensés par des universitaires et des professionnels sélectionnés pour leur maîtrise des domaines d’enseignements.


Coût

Le coût annuel est communiqué dans le dossier d’inscription. Il est composé des droits annuels et des coûts pédagogiques, administratifs et logistiques liés au programme.


Localisation de la formation

Le Master est proposé sur les sites des partenaires de l’IEAM Paris.


Conditions d’ouverture

La formation n’ouvre que si le nombre d’inscrits est au moins de 20.


Modalités d’inscription

Retrait des dossiers de préinscription dès le mois de mai.

Dépôt des dossiers de candidature au 30 juin.

Inscription administrative en septembre, après acceptation du dossier de candidature.

Renseignements

- 01 47 70 47 20

- [email protected]


Programme


Programme MAM-Management in Multinational Corporation